Pages

churp churp.com

Tuesday, June 14, 2011

fitnes pada bahagian perut


kembalikan kegemilangan bentuk perut anda.

1) CRUNCHES ON BALL - bahagian atas badan berada diatas bola. tangan dilekapkan ke dada dan kaki mencecah lantai. Angkat bahagian atas badan dalam keadaan mengak seketika. ketika ini, bahagian abdomen akan mengeras semulajadi
2) LEG ON BALL - baring di atas lantai dengan badan bahagian bawah dari paras pinggang diletakkan di atas bola. tangan masih di dada. angkat bahagian atas secara perlahan-lahan dan beri tumpuan pada otot perut
3) PLANK ON THE MAT - meniarap dalam keadaan badan lurus dan angkat sedikit badan dengan siku menampung badan. kaki diluruskan. angkat badan perlaha-lahan dengan lengan, siku dan jai jemari kaki sebagai penahan
4) SIDE PLANK ON MAT - dalam kedudukan mengiring disebelah bahagian. kaki dirapatkan di kedua-dua belah. dengan sebelah tangan menampung badan dan angkat badan perlahan-lahan.
5) SIDE CRUNCHES - dalam keadaan baring dan kedua belah tangan dilekapkan di bahagian kepala. sebelah kaki diletakkan di atas sebelah kaki yang dibengkokkan. angkat bahagian atas badan perlahan-lahan tanpa menggerakkan kaki.
6) FROG CRUNCHES - kedua belah kaki dibengkokkan dan ditekapkan bahagian tapak kaki antara satu sama lain. kedua belah tangan disilangkan di bahagian dada. angkat bahagian atas badan perlahan-lahan.
7) SIDE LEG RAISE - berbaring secara mengiring dengan kedudukan sebelah kaki dibengkokkan dari paras lutut dan sebelah lagi kaki diluruskan. angkat kaki yang lurus perlaha-lahan hingga sudut 45 degree.
8) AIR BIKE - berbaring tapi dengan keadaan bahagian atas badan diangkat sedikit dalam sudut 30 degree. bengkokkan kedua belah kaki dan dilekapkan ke lantai. angkat sedikit bahagian kaki dalam keadaan bengkok dan kayuh perlahan-lahan
9) LEG PRAISE - berbaring dengan kesemua bahagian badan lurus tegak. angkat bahagian bawah badan dari paras pinggang secara perlahan-lahan sehingga kaki lurus dia atas.
10) REVERSE CRUNCH - berbaring tetapi bahagian bawah badan diangkatkan sedikit dengan kedua belah kaki dibengkokkan. tolak bahagian lutut ke paras dada serapat yang mungkin tanpa mengangkat bahagian pinggul.





diperoleh daripada:
http://mietos.blogspot.com/2010/04/senaman-3b-buncit-boroi-boyot.html#ixzz1ObNnBsMu

No comments:

Post a Comment